Jumaat, 27 Mei 2011

Tunang hilang ikut tentera

ALOR GAJAH: Tindakan seorang wanita berusia 30 tahun mengikut kehendak seorang anggota tentera berusia 28 tahun, mendatangkan kebimbangan kepada tunangnya yang sudah merancang untuk bernikah dengannya pada pertengahan Jun depan. 

Sarjani Sani atau mesra dipanggil Ani dikatakan menghilangkan diri sejak 29 Mei lalu apabila dikatakan keluar menemani rakannya ke Kuala Lumpur, namun hasrat itu ditentang tunangnya, Azhar Mohd Isa, 38, yang bimbang akan keselamatannya. 

Azhar berkata, dia mengenali tunangnya yang merupakan anak keempat dari tujuh beradik itu sejak kecil lagi dan mengikat pertunangan pertengahan April lalu tidak menyangka akan berubah dalam sekelip mata mengikut lelaki lain sekali gus melupakan majlis yang bakal berlangsung tidak lama lagi. 

Menurutnya itu, Ani menetap di rumah ibu saudaranya yang juga bakal mertuanya di Kampung Tanjung Rimau kerana menjaga ibu saudaranya yang sakit. 

“Ani mengikut seorang lelaki yang bekerja sebagai tentera di Kem Terendak yang dikenali sejak empat tahun lalu. 

“Pada 28 Mei lalu, dia memaklumkan mahu ke Kuala Lumpur bagi menemani rakan perempuannya tetapi saya menghalang,” katanya. 

Malah katanya, Ani turut keluar membawa beberapa barang berharga milik ibu Azhar membuatkan dia terfikir apa yang mahu dilakukan oleh Ani terhadap barang tersebut. 

“Sebelum ini dia tidak pernah berkelakuan seperti itu kepada ibu bapanya dan keluarga saya. 

“Kemudiannya, pada 29 Mei, dia kelihatan gelisah dan tidak senang duduk sebelum mengatakan ada orang yang hendak berjumpanya dan kira-kira jam 11 pagi, dia bertindak keluar dari rumah serta tidak pulang sehingga ke hari ini,” katanya. 

Azhar berkata, anggota tentera itu pernah datang ke rumah menyerang dan menyatakan rasa tidak puas hati tetapi ketika itu, Ani cuba berselindung tentang perhubungan mereka 

“Sebelum ini juga saya pernah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada lelaki itu agar tidak mengganggu Ani lagi tetapi dibalas dengan kata-kata kesat. 

“Bagi tidak mengeruhkan lagi keadaan, saya tidak membalas SMS itu,” katanya. 

Katanya, adik Ani pernah juga mengesan kakaknya melalui perkhidmatan atas talian telefon ‘Friend Finder’ dan mendapati kakaknya berada berdekatan Machap Umboo tetapi dia menafikannya dan mengatakan berada di luar Melaka. 

“Saya tidak percaya kerana adakala mesej mengatakan dia melalui kawasan berdekatan rumah saya dan pelik dengan apa yang cuba dia lakukan. 

“Ani seolah-olah masih rindu terhadap keluarganya tetapi berat hati untuk bertemu kami. Persiapan majlis pernikahan yang dirancang 11 Jun ini terpaksa ditangguhkan sehingga Ani pulang,” katanya. 

Azhar turut mendapat tahu bahawa hasil jualan nasi lemak yang diusahakan Ani turut diambil oleh lelaki terbabit yang kini bertindak membawa keluar tunangnya menggunakan kereta yang berbeza bagi mengaburi mata orang ramai. 

Menurutnya lagi, perlakuan tunangnya itu berubah kira-kira tiga hari sebelum menghilangkan diri membuatkan dia runsing memikirkan majlis pernikahan yang semakin hampir apatah lagi semua persiapan sudah dibuat. 

“Sepanjang menghilangkan diri, bapa Ani menerima SMS menggunakan ayat kasar dari nombor telefon anaknya tetapi setahu saya Ani tidak pernah membahasakan ‘aku’ dengan keluarganya. 

“Saya memohon agar Ani dapat pulang semula ke pangkuan keluarga seperti dahulu dan berharap dia dapat memberikan tumpuan terhadap majlis pernikahan yang bakal berlangsung,” katanya./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan