Jumaat, 27 Mei 2011

Serik dibelasah sewaktu kecil

AYER KEROH: Dihiris dengan pisau dilayur atas api, kepala dibenam di dalam kolah air dan dibelasah dengan penyapu lidi. 

Itu adalah penderitaan dilalui seorang remaja yang sehingga kini tidak tahu asal-usulnya, mahupun kedua ibu bapanya. 

Penderitaan berlaku kira-kira 20 tahun lalu itu diceritakan insan bernama Mohd Ali, 25, apabila dia menjadi anak angkat kepada satu pasangan suami isteri yang beralamat terakhir di Taman Kosas, Ampang, Kuala Lumpur. 

Menurutnya, dia diseksa sejak berusia setahun sehinggalah tujuh tahun sebelum diselamatkan sebuah pusat kebajikan selepas dilapokan jiran-jiran. 

“Selain pernah mengalami pengalaman didera, saya tidak pernah tahu kenapa ibu bapa kandung ‘membuang’ saya. Saya tidak pernah kenal siapa ibu bapa saya,” katanya. 

Penderitaannya bertambah apabila sehingga kini belum mempunyai memiliki Mykad akibat maklumat ibu bapanya gagal diperolehi, termasuk status kewarganegaraan yang menjadi tanda-tanya. 

“Semua usaha saya lakukan termasuk dengan sokongan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun semuanya tidak berhasil,” katanya semasa hadir ke pejabat Sinar Harian, di sini semalam. 

Mohd Ali juga keliru kerana dia kini mempunyai tiga nama iaitu ‘Mohd Ali Hashim’ yang tertera di surat sebuah pusat kebajikan yang pernah menjaganya; selain ‘Mohd Ali Abdullah’ dan ‘Mohd Ali’ yang tertera di sijil beranaknya kini. 

“Saya pun tak tau siapa itu Hashim, sedangkan nama bapa angkat saya berbeza. Saya didaftarkan di sebuah pusat kebajikan di Selangor dengan nama berkenaan selepas diselamatkan dari rumah keluarga angkat. 

“Saya kemudian berpindah randah ke tiga pusat jagaan sehinggalah saya keluar berdikari pada usia 13 tahun,” katanya. 

Menurutnya, selepas keluar dari pusat jagaan, dia cuba mencari ibu bapa angkatnya, namun ketika sampai di alamat tersebut, kawasan tersebut sudah dikosongkan dan tinggal hanya tapak rumah. 

Dengan hanya berbekalkan sijil beranak yang diusahakannya, dia kini terpaksa berdepan dengan kehidupan gelap apabila sukar mendapat kerja kerana tiada pengenalan diri. 

“Permohonan saya untuk mendapatkan Mykad hingga kini masih gagal termasuk memohon di Jabatan Pendaftaran Negeri (JPN) Melaka, “katanya. 

Malah, katanya, usaha dia bertemu dengan pegawai kebajikan untuk memohon sokongan juga menemui jalan buntu. 

“Saya mahu ubah nasib saya seperti mana orang lain. Saya berharap ada pihak yang boleh membantu saya. Kalau boleh, saya mahu berjumpa dengan ibu bapa kandung saya,” katanya./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan