Selasa, 14 Disember 2010

Curi duit ATM RM844,850


HAMZA Taib (tengah) dan Hock Seng (kanan) menunjukkan antara barangan yang dirampas dalam operasi membanteras kegiatan ah long pada sidang media di IPK Kota Kinabalu, semalam.

KOTA KINABALU, 13 Dis: Tugasnya sebagai pengawal keselamatan adalah memasukkan wang ke dalam mesin juruwang automatik (ATM) di empat buah bank di sekitar Lahad Datu.

Namun setiap kali menjalankan urusan terbabit, dua pengawal berusia 23 dan 32 tahun itu akan mencuri sejumlah wang, sejak dua tahun lalu.

Sehingga kini, mereka berjaya mencuri sebanyak RM844,850. Kegiatan mereka bagaimanapun terbongkar apabila pihak bank yang membuat semakan audit mengesan kehilangan sejumlah wang.

Pesuruhjaya Polis negeri, Datuk Hamza Taib berkata, berikutan itu, pihak bank membuat laporan polis pada 18 November lalu dan tujuh orang ditahan bermula keesokannya.

"Berdasarkan keterangan, dua suspek telah dituduh manakala lima lagi sebagai saksi," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Soh Hock Seng dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Supritendan Abdul Rahim Dolmat.

Katanya, berdasarkan siasatan, suspek telah melakukan kegiatan berkenaan di empat buah ATM di daerah berkenaan.

Tambahnya, kes itu disiasat mengikut seksyen 408 Kanun Keseksaan yang boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih 14 tahun, sebat dan denda./utusan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan