Isnin, 9 Januari 2012

Mati tertiarap di kantin sekolah

SHAH ALAM: Tangannya diikat manakala mulutnya disumbat kain sebelum kepala, dada serta bahagian belakang badan ditetak menggunakan senjata tajam. Tetapi, barangan yang dilarikan hanya sebuah telefon bimbit.

Itulah nasib yang menimpa seorang pengawal keselamatan yang lumpuh pada bahagian tangan selepas dia ditemui mati dalam keadaan menyayat hati di kantin Sekolah Menegah Kebangsaan Raja Muda Musa, dekat Bestari Jaya, semalam.

Mangsa berusia 41 tahun itu ditemui tertiarap kira-kira jam 3.50 pagi oleh rakan sekerjanya di kantin sekolah berkenaan yang terletak kira-kira 50 meter dari pondok pengawal.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, sebelum kejadian, mangsa dan rakan sekerjanya mendengar bunyi salakan anjing di belakang sekolah berkenaan sebelum melakukan pemeriksaan kira-kira jam 3.40 pagi.

Katanya, mangsa mengarahkan rakannya untuk berpecah dan memeriksa blok berlainan sementara dia memeriksa di belakang sekolah berkenaan.

“Selepas pemeriksaan dijalankan dan mendapati keadaan terkawal, rakan mangsa pulang semula ke pondok pengawal, namun selepas beberapa minit menunggu, mangsa masih tidak pulang ke pondok berkenaan.

“Curiga mangsa masih tidak pulang, rakannya meninjau kawasan sekitar sekolah sebelum menjumpai mangsa dalam keadaan tertiarap dengan tangan diikat dan mulut disumbat kain,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di sini, petang semalam.

Mohd Adnan berkata, hasil siasatan polis mendapati mangsa mati akibat cedera di bahagian kepala, dada dan belakang badan dipercayai ditetak menggunakan senjata tajam. Namun, polis tidak menemui sebarang senjata di tempat kejadian.

Beliau berkata, pembunuhan kejam itu dipercayai bermotifkan samun kerana hasil siasatan awal mendapati telefon bimbit mangsa dilarikan suspek selepas membunuhnya. Menurutnya, siasatan awal polis di sekitar kawasan sekolah tidak menjumpai sebarang kesan pecah masuk, namun siasatan lanjut akan dijalankan memandangkan sekolah bercuti pada hari kejadian. “Polis menahan seorang lelaki berusia 47 tahun yang juga rakan sekerja mangsa kerana kenyataan yang diberikan kepada pihak polis tidak konsisten dan meragukan manakala dia ditahan reman mulai esok (hari ini) untuk siasatan lanjut. “Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tanjung Karang untuk bedah siasat,” katanya./hmetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan