Isnin, 20 Februari 2012

Lelaki Myanmar rogol budak 12 tahun dipenjara

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Myanmar hari ini dipenjara sembilan tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan merogol seorang kanak-kanak perempuan di rumah sewanya di Taman Wilayah Selayang dekat sini, minggu lepas.

Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid turut memerintahkan tertuduh, Mohd Shukur Zawkareya dihantar ke negara asalnya selepas tamat menjalani hukuman itu.

Mohd Shukur, 28, didakwa terhadap empat pertuduhan merogol kanak-kanak berusia 12 tahun di dalam sebuah bilik di alamat 7-2-1, Jalan 20/20A, Taman Wilayah Selayang, Sentul antara pukul 11.30 malam hingga 3.30 petang, pada 3 Februari hingga 6 Februari lepas, mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Tertuduh, yang bekerja sebagai penjual sayur di Pasar Borong Selayang, turut dituduh tinggal di Malaysia tanpa sebarang dokumen yang sah, mengikut Seksyen 6(1)(C) Akta Imigresen 1959/1963 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 6(3) Akta Imigresen 1959/1963.

Mohd Shukur, yang masih bujang, didakwa melakukan kesalahan itu di pejabat pertanyaan Balai Polis Jinjang, Sentul pada pukul 9 malam, 6 Februari lepas. Bagi keempat-empat kesalahan rogol itu, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara antara enam tahun hingga sembilan tahun, manakala bagi pertuduhan kelima (tiada pasport) tertuduh dijatuhi hukuman penjara setahun.

Mahkamah memerintahkan tertuduh menjalani hukuman itu serentak, bermula dari tarikh dia ditangkap pada 6 Februari lepas.

Terdahulu, Mohd Shukur, yang tidak diwakili peguam, memohon hukuman ringan dengan alasan dia perlu menanggung keluarga yang tinggal di kampung halaman di Myanmar.

"Saya juga kenal mangsa dan kami suka sama suka," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Ain - Nur Amiyerra Awod Abdullah memohon hukuman berat dikenakan terhadap tertuduh kerana kepentingan awam perlu didahulukan berbanding kepentingan peribadi.

"Fakta bahawa mangsa dan tertuduh suka sama suka bukan fakta yang patut dipertimbangkan oleh mahkamah kerana ia melibatkan mangsa bawah umur. Jadi, hukuman berat perlu diberikan supaya ia bukan hanya memberi pengajaran kepada tertuduh tetapi juga kepada masyarakat," katanya./Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan