Khamis, 23 Februari 2012

Duda dibunuh kejam

Mayat-mangsa-dihantar-ke-HGM-untuk-bedah-siasat
GUA MUSANG: “Kejam hingga abang saya diperlakukan demikian dan apakah salahnya hingga sanggup dia dibunuh sebegitu rupa,” kata Abdullah Isa, 49, adik, Saari, 51, yang dijumpai mati dipercayai dibunuh dalam sebuah ladang getah di Kampung Panggong Lalat, dekat sini, pagi semalam.

Mayat Saari ditemui seorang penoreh getah yang sedang melalui jalan kebunnya kira-kira jam 7.30 pagi dan terkejut melihat mayat lelaki terbabit dalam keadaan berlumuran darah tidak jauh dari motosikal ditungganginya.

Abdullah yang terkilan dengan kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu mahu pihak berkuasa menahan penjenayah terbabit dan dibawa ke muka pengadilan supaya hukumannya setimpal dengan kesalahan yang dilakukan itu.

Ketika ditemui di tempat kejadian, beliau mengakui telah lama tidak bertemu dengan abangnya itu terutama selepas arwah bercerai dengan isterinya sejak 10 tahun lalu ketika Saari tinggal di Kampung Kubang Kerian, Kota Bharu.

“Saya memang tidak tahu abang saya itu tinggal di mana selepas berpisah dengan isterinya dan terkejut apabila dimaklumkan rakan Saari dijumpai mati dipercayai dibunuh di kampung tersebut. Ketika saya tiba di tempat kejadian kira-kira jam 10 pagi, rasa gemuruh di hati kerana terlalu marah dengan sikap kejam penjenayah itu hingga sanggup membunuh abang kandung saya sendiri,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini juga dia pernah bertanya khabar rakan-rakan mengenai kehidupan Saari dan tidak sangka tempat tinggal sementaranya di kampung itu menjadi tragedi yang tidak boleh dilupakan.

“Arwah juga ada lima anak, tetapi anaknya itu tinggal bersama ibunya di kampung dan dia membawa diri berikutan tertekan selepas bercerai dengan isterinya,” katanya.

Saksi yang menemui mayat mangsa, Jasni Zaid, 51, berkata, dia ketika melalui jalan masuk ke kebunnya itu terkejut ternampak seorang lelaki yang terbaring di tepi jalan dalam kebun getah kira-kira jam 7.30 pagi.

Katanya, dia menyangka mangsa masih hidup walaupun dalam keadaan berlumuran darah, namun apabila menghampirinya untuk memberi pertolongan lelaki itu sudah meninggal dunia.

Berikutan itu, beliau terus keluar semula dari kebun getah tersebut untuk memberitahu kepada seorang ketua kampung sebelum melaporkan kepada pihak polis di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Gua Musang.

“Saya amat terkejut dengan keadaan berlaku itu dan rasa amat kejam dengan sikap penjenayah tanpa belas kasihan,” katanya.

Beliau berkata, mangsa mungkin telah lama tinggal di sebuah pondok kecil berhampiran di situ bagi membuka tanah untuk pertanian bersama beberapa rakannya.

“Memang sebelum ini saya nampak beberapa lelaki yang kerap memasuki jalan menuju ke kebun getah itu untuk membangun tanah bagi tujuan pertanian,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Superintendan Lai Yong Heng berkata, mayat Saari ditemui seorang penoreh getah jam 7.30 pagi di kawasan tersebut dan terus melaporkan kepada polis.

Menurutnya, mayat mangsa yang berasal dari Kampung Kala Baru bekerja sebagai penjaga kolam ikan itu dihantar ke Hospital Gua Musang untuk bedah siasat.

“Mangsa yang ditemui memakai seluar berceloreng dan kemeja T putih ini turut cedera parah di kepala serta terdapat kesan luka di kaki. Hasil siasatan awal juga menunjukkan terdapat kesan pergelutan di tempat kejadian,” katanya ketika ditemui di pejabatnya semalam.

“Kita menunggu keputusan bedah siasat untuk mengetahui punca kematian sama ada melibatkan objek tertentu atau sebaliknya. Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi balai polis berdekatan,” katanya./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan