Selasa, 19 April 2011

Dua beradik dituduh bunuh Phat Phetpuk

KUALA TERENGGANU: Dua beradik warga Kemboja dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan membunuh seorang tekong warga Thailand di perairan Terengganu pada Mac lalu. 

Ariffin Salleh, 27, dan adiknya, Kadir Salleh, 25, dituduh membunuh Phat Phetpuk, warganegara Thailand kira-kira jam 1 tengah hari ketika menangkap ikan di perairan Terengganu pada 27 Mac lalu. 

Kedua-dua mereka didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang jika disabitkan kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati. 

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Zulfazliah Mahmud di hada-pan Majistret, Siti Faraziana Zainuddin. Siti Faraziana menetapkan 18 Mei ini untuk sebutan semula kes. 

Sementara itu, di Mahkamah Sesyen, Kadir turut didakwa atas pertuduhan cuba membunuh seorang nelayan warganegara Thailand pada hari sama kira-kira jam 1 tengah hari dalam bot nelayan di perairan Terengganu. 

Dia dituduh memotong tali bot dipegang mangsa ketika berada di laut dengan menggunakan pisau dengan niat dan gerak geri menyebabkan kematian./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan