Isnin, 14 Mac 2011

Gadis ikut tomboi

JOHOR BAHRU: “Saya pakai dia punya telefon, saya di rumah kawan di Kuantan.” 

Itu antara petikan khidmat pesanan ringkas (SMS) ditulis dalam tulisan Cina yang dihantar seorang gadis berusia 15 tahun, Joscelin Heng Shi Han yang dikatakan tidak pulang ke rumah dengan mengikut seorang tomboi sejak Selasa lalu. 

SMS itu diterima ibu gadis, Cheah Saw Tin, 38, daripada seorang rakan anaknya yang menerima pesanan daripada Joscelin ketika menghadiri sidang media di Kelab Wartawan Cina Johor Selatan, di sini, semalam. 

Justeru, Saw Tin, 38, dan suaminya, Heng Bock Liang, 41, anak gadisnya pulang ke pangkuan keluarga selepas bertindak mengikut rakan yang dikenali menerusi laman sosial. 

Ibu bapa ini juga risau akan keselamatan anak perempuan tunggal mereka itu dan berjanji akan memaafkan perbuatan anaknya itu, asalkan dia pulang. 

“Kita mahu panggil balik dan jika ada masalah cakap. Kita tidak tahu apa masalah kamu (anaknya)? Papa dan mama tidak akan marah, janji kamu balik dan teruskan persekolahan. 

“Kami juga takut dia diapa-apakan seperti kegiatan yang tidak baik atau ditipu,” katanya.

Saw Tin menyedari kehilangan anaknya pada 8 Mac lalu, apabila Joscelin dikatakan gagal pulang dari sekolah sehingga jam 10 malam, panggilan telefon bimbit anak pertama daripada dua beradik itu juga gagal dihubungi.

Bimbangkan akan keselamatan anaknya itu, Saw Tin telah menghubungi rakan sekolah Joscelin dan diberitahu anaknya telah mengikut salah seorang rakan lain yang tidak bersekolah lagi.

Isteri kepada mekanik itu berkata, anaknya mula berubah sejak cuti persekolahan Disember lalu sekembalinya Joscelin dari rumah datuknya di Kuala Lumpur.

Hasil selidik ekoran perubahan itu, Saw Tin difahamkan anaknya telah berkawan dengan seorang kawan perempuan yang berpakaian tomboi dan difahamkan tomboi terbabit telah datang ke sekolah anaknya minggu lalu.

“Kami tidak pernah memukul dia, namun sebagai ibu bapa kami memang ada marah dan menasihatinya apabila mengetahui dia ponteng sekolah.

“Sebelum ini dia tidak ada masalah dan belajar juga sederhana, namun tidak menyangka dia sanggup meninggalkan keluarga,” katanya.

Bimbang atas keselamatan anaknya, Saw Tin telah membuat laporan polis di Balai Polis Johor Bahru Utara, Selasa lalu.

Jelasnya, cubaan menelefon anaknya juga gagal kerana Joscelin enggan menjawab panggilan dan membalas khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepadanya.

“Khamis lepas dia ada hantar SMS kepada kami dan memberitahu supaya kami jangan risau. Dia dalam keadaan selamat dan beliau tahu jalan balik,” katanya.

Ketika sidang media diadakan, Saw Tin turut menerima SMS dari rakan anaknya yang memberitahu Joscelin kini di Kuantan hasil pesanan anaknya kepada rakannya di Johor Bahru.

Sementara itu, Pengerusi Wanita DAP Negeri, Ng Siam Luang akan membantu menwar-warkan berita kehilangan Joscelin itu kepada cawangan DAP di Kuantan, bagi mengesan gadis 15 tahun itu, dan dalam masa yang sama menasihatkan remaja khususnya wanita agar tidak mudah terperdaya dan mengikut orang yang tidak dikenali.

“Saya nasihatkan remaja, jangan bertindak mengikut perasaan apatah lagi mengikut rakan yang baru dikenali kerana kita takut ia membawa pengaruh negatif,” katanya di sini./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan