Khamis, 6 September 2012

Terkejut nampak ‘pocong’ dalam sungai

Anggota polis mengangkat bungkusan yang pada mulanya disyaki mengandungi mayat.
Anggota polis mengangkat bungkusan yang pada mulanya disyaki mengandungi mayat.
ALOR GAJAH: Bungkusan putih menyerupai bentuk pocong dengan empat ikatan sempurna yang dicampak ke dalam sungai mengejutkan tiga tukang mesin rumput di Jalan Paya Mengkuang- Kuala Sungai Baru, di sini, pagi semalam.

Bagaimanapun, selepas usaha mengesahkan pembuangan yang disangka mayat itu mendapati, ia adalah sampah bunga-bungaan yang dibungkus dalam sehelai kain batik dipercayai salah satu ritual keagamaan.

Kejadian itu disedari kirakira 11.45 pagi oleh seorang tukang mesin rumput warga Bangladesh, Rufiq, 20, bersama dua lagi rakan sekerjanya yang sedang berehat di bawah sebatang pokok terletak kira-kira 10 meter dari sungai berkenaan.

Menurutnya, pada awalnya dia mengesyaki bungkusan 'pocong' itu adalah mayat yang dibuang sebegitu sahaja.

"Saya dan rakan mendapati bungkusan itu masih bersih seolah-olah baru dibuang.

"Kemudiannya penyelia sebuah ladang di sini datang dan melihat sendiri bungkusan itu yang dicampak berdekatan tebing sebelum menghubungi polis," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pegawai Syarak Negeri Melaka, Datuk Abu Khir Jamaluddin ketika berkata, ia dipercayai salah satu amalan syirik yang masih lagi diguna pakai.

"Segelintir penganut sesetengah agama di negara ini berpendapat ia adalah satu ritual menghalau hantu dan buang sial yang lebih sinonim dalam kalangan masyarakat Melayu.

"Ia bertentangan apatah lagi mendatangkan kecelaruan dalam kalangan masyarakat moden ketika ini,” katanya./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan