Rabu, 19 September 2012

Kerana RM350, ugut tikam dan bunuh ayah

Kerana RM350, ugut tikam dan bunuh ayah
Tertuduh mengaku ugut tikam dan bunuh ayah kandungnya kerana RM350 di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu, semalam.
KUALA TERENGGANU: Hanya kerana RM350, seorang anak seperti dirasuk hantu selepas mengamuk hendak menikam dan membunuh ayah kandungnya menggunakan sebilah pisau dalam satu kejadian di Kampung Bukit Berangan, Tepoh, di sini, Khamis lalu.

Bagaimanapun, si anak yang tidak memiliki sebarang pekerjaan itu akhirnya ditahan polis dan dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini, semalam atas dakwaan melakukan ugutan jenayah terhadap bapanya yang juga seorang warga emas.

Dia yang baru berusia 18 tahun itu bagaimanapun mengaku dengan sengaja telah melakukan ugutan jenayah kepada bapanya dalam satu kejadian di kediaman bapa saudaranya di Kampung Bukit Berangan, Tepoh, di sini, kira-kira jam 9 malam, 13 September lalu.

Dia mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana ugutan jenayah yang memperuntukkan hukuman penjara boleh sampai dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Selepas pengakuan bersalah direkodkan, Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi menetapkan 17 Oktober depan sebagai tarikh jatuh hukum sementara menunggu laporan akhlak daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan membenarkan dia dibebaskan dengan jaminan sebanyak RM1,500 oleh seorang penjamin.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Asisten Superintendan Ngiam Ooi Ming.

Berdasarkan fakta kes, sebelum kejadian, mangsa yang hanya bekerja sebagai penoreh getah dan berasal dari Kampung Seberang Tepoh, di sini, berada di kediaman adiknya yang juga bapa saudara kepada tertuduh.

Sedang mangsa rancak bersembang dengan adiknya itu, tiba-tiba tertuduh datang mengamuk menggunakan sebilah pisau serta dalam masa sama mengugut hendak menikam dan membunuh mangsa kerana bengang permintaannya untuk mendapatkan RM350 sebelum ini tidak diendahkan.

Mangsa yang bimbang perkara tidak dingini berlaku terus lari membuat laporan polis dan sejam kemudian, susulan laporan diterima, tertuduh ditahan di kediaman mereka dan ditahan di Balai Polis Tepoh, di sini, untuk tindakan selanjutnya./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan