Jumaat, 11 Januari 2013

Kekal hukuman rogol anak jiran

Kekal hukuman rogol anak jiran
Mahkamah Tinggi menolak rayuan dan mengekalkan hukuman 16 tahun, 18 sebatan terhadap Zulkefly selepas didapati bersalah sebelum ini merogol anak jirannya berusia 9 tahun 8 bulan
KUALA TERENGGANU: Seorang lelaki terpaksa akur apabila rayuannya agar diringankan hukuman selepas didapati bersalah merogol anak jirannya sendiri yang baru berusia 9 tahun 8 bulan semasa kejadian, ditolak oleh Mahkamah Tinggi di sini, semalam.

Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa menolak rayuan dengan mengekalkan hukuman 16 tahun dan 18 sebatan terhadap tertuduh, Zulkefly Salleh, 44, dari Kampung Wakaf Baharu, Kelantan.

Terdahulu, Zulkefly yang berdepan tiga pertuduhan merogol mangsa pada tahun 2001 telah didapati bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini, pada 12 Mei 2010.

Bagi pertuduhan pertama, Zulkefly didapati bersalah telah merogol mangsa yang ketika kejadian berusia 9 tahun 8 bulan di sebuah rumah kosong tidak bernombor di Kuala Berang, Hulu Terengganu, pada 4 November 2001.

Selain itu, Zulkefly juga didapati bersalah bagi pertuduhan kedua melakukan perbuatan sama terhadap mangsa di rumah sama pada 16 November 2001 dan mengulangi perbuatan sama empat hari kemudian iaitu pada 20 November 2001.

Dengan itu, dia didapati bersalah di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak melebihi 20 tahun dan sebatan, jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Jazamuddin Ahmad Nawawi.

Berdasarkan fakta kes, sebelum kejadian, Zulkefly yang sememangnya rapat dengan kedua orang tua mangsa meminta izin kononnya ingin membawa mangsa bersama seorang adiknya berusia tiga tahun bersiar-siar di kawasan kampung dengan menunggang motosikal.

Bagaimanapun, dia telah mengambil kesempatan merogol mangsa sebanyak tiga kali pada hari berasingan di rumah lamanya itu, semasa mangsa tertidur di dalam bilik rumah berkenaan./sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan